Lancia Stratos reborn

  Lancia ialah jenama kereta dari Itali yang terkenal dengan seni automotifnya. Jenama lancia popular dalam tahun 70an dan  80an kerana perlumbaan rally . Saya yakin ramai yang tahu akan kereta Lancia Delta HF Integrale 8V . Kali ini kita akan berbicara tentang sebuah kereta klasik tahap legend yang di jelmakan semula atau pun dengan erti kata lain "resurrection".  Mungkin anda pernah melihat cerita Transformers dari Micheal bay yang menunjukkan robot Bumble Bee iaitu sebuah Camero buruk era zaman emas dan versi baru Camero yang lebih bergaya dan moden. Itu adalah satu contoh rekabentuk yang memberi nafas baru pada model ikonik klasik. Kembali pada Lancia Stratos. Tidak ramai yang mengenali kereta ini. Mungkin bentuknya pelik dan mungkin bilangan 'street version' nya amat kurang. Versi atas jalan untuk model ini hanyalah untuk memuaskan nafsu 'homoglasi'nya sahaja. (cukup syarat untuk masuk rally) 






Setahun selepas 1970 rekabentuk dan kejuruteraan kereta ini telah di tetapkan mengunakan enjin Ferrari Dino V6 dari enjin asal yang kurang berkuasa iaitu enjin Lancia V4 . Dengan ketinggian keseluruhan 1.08m meter dari aras jalan dan  chasis  logam yang pendek berkombinasikan badan gentian kaca yang aerodinamik yang mantap. Ianya adalah jentera yang sangat kejam untuk bersaing dengan pasukan lawan. Pada 1976 kereta ini telah memenangi takhta World Cup secara hatrik setelah mengunakan khidmat pemandu F1 Mike Parkes dan Sandro Munari. (Kereta power + driver skill power = legend....)  Setelah Kumpulan Fiat mengurangkan budjet Lancia Racing pada 1979, maka kereta tersebut telah berkubur. Hanya kumpulan individu kecil sahaja yang berlumba dengan jentera itu. 




Lancia Stratos Rally


40 tahun telah berlalu, Dipendekkan cerita Stratos baru ini adalah hasil gabungan Michael Stoschek, seorang ahli perniagaan pembekal automotif yang suka memandu dan mengumpul kereta rally klasik. Manakala pencetus revolusi idea ini adalah Chris Hrabalek pereka kereta dari Austria. Pada tahun 2002 mereka pernah berjumpa dan Chris memberi lukisan idea pada Michael. Pada 2005 idea tersebut menjadi realiti pada Geneva Motor show dengan model concept diberi nama Phenomenon Stratos. Bagi Michael rekaan concept ini telah membuktikan kereta ini mampu dibina semula. 




Lancia Stratos baru

Untuk mereka bentuk kereta dari kosong (from scratch) mengambil masa yang sangat lama dan modal berpuluh atau beratus juta.  Maka penyelesaian yang mudah ialah mengunakan kereta yang sama rekabentuknya dan mengubahsuainya secara extreme. Extreme makeover kata orang putih. So jawapanya ialah mengubahsuai Ferrari Scuderia kepada Lancia Stratos. Untuk ubahsuai yang begini hebat bukan calang calang bengkel boleh buat, maka tugas berat ini telah diberi pada Pininfarina, automotif design company yang sangat hebat. Michael juga amat menitik beratkan rekabentuk. Dia tidak mahu rekabentuk baru ini lari dari yang asal. Jika di beri contoh Ford GT40 adakah contoh terbaik proses rekabentuk lama kepada yang baharu tanpa menjejaskan imejnya. Pensyarah design saya pernah berkata " rekabentuk/design untuk objek versi 2 mestilah lebih baik dari versi 1. Jika tidak design itu adalah gagal" .  




cun gak...




Dipendekkan cerita Scuderia itu telah dipotong dan dicantas hanya tinggal badan asas dan enjinnya sahaja. Antara rekabentuk yang unik padanya ialah ; integrasi antara chasis monocoque dan roll cage iktiraf FIA, transmisi perlumbaan dan rangka boleh ubah, tangki petrol berkembar di tengah chasis, panel bonet depan dan belakang tanggal sepenuhnya dan yang saya suka adalah tempat letak helmet diintegrasi dengan panel pintu..(smart tu...) Bayangkan scuderia yang laju itu di ringankan dan di lebarkan sedikit . Power...


lakaran menunjukan 430 Scuderia di potong menjadi Stratos




paparan meter carbon dan aliminium, panel pintu dengan tempat helmet




Saya rasa Pininfarina telah berjaya menjalankan tugasnya dengan baik. Michael juga ingin memberi peluang pada pemilik Ferrari lain yang ingin mengubahsuai Scuderia ini kepada lancia Stratos. Akan tetapi ada khabar angin mengatakan Ferrari mengambil langkah tegas kepada Pininfarina dan Michael supaya ubahsuai tersebut tidak dijalankan ke atas model Ferrari yang lain. Jika ingin diteruskan maka hendaklah ubahsuai kederaan yang tidak ada kait mengait dengan Ferrari. Pelik juga kerana ketika sesi pandu uji dan media presiden Ferrari juga sangat kagum dan suka akan model ini . Paling saya kagum potong ferrari tu.. bikin Stratos.. kalau dah minat buat jer yerr dak..


team Pininfirina
the old and the new
sumber gambar dari www.new-stratos.com



Post a Comment

Previous Post Next Post