kuasa atau ketahanan

Kalau sembang pasal pembinaan enjin, modifikasi enjin, atau enjin upgrading. Soalan biasa adalah, berapa horse power. @ berapa laju. Tapi berapa ramai yang sedar kebanyakan enjin yang diubah suai kehilangan sesuatu. Keseronokan pemanduan seharian atau ketahanan.  Tapi kalau korang punya duit yang banyak dan ego yang tinggi takpelah walau pun enjin tu tahan 500 jam sahaja.

Antara cara mudah menambah kuasa dengan menambah sesiput turbo yang bunyinya mmg asik. Tapi untuk sebuah enjin NA menjadi turbo, banyak benda yang harus dilakukan. Untuk sebuah enjin NA menjadi turbo, kene la tuko piston dari high compresion kepada low compression. Tetapi low compression merendahkan kuasa kuda. Anda akan mendapat balik kuasa setelah dapat boost yang sewajarnya.  Kalau taknak tuka piston boleh, tapi boost rendah. Sebenarnya menukar piston rendah compression menurunkan kuasa tetapi dah masuk siput turbo boleh melonjakkan kembali kuasa lebih dari ketahanan. Kalau korang Jenis kaki berat,  pengunaan piston forge dan seimbang adalah penting.  Katakanlah jika anda rebore blok untuk piston yang lebih besar pengunaan gelang piston yang sesuai adalah penting. Bahagian bawah piston, conrod juga penting. Dapatkan set yang bagus kerana terlebih rev boleh mematahkan conrod dan menjahanamkan blok anda.  Crankshaft juga perlu diseimbangkan untuk memerima beban yang berlebihan. Kalau tak upgrade cc, crankshaf hanya perlu di seimbangkan.

conrod yang bengkok
    
Tapi kalau nak best boleh beli aftermarket punyer.  Parts lain seperti skru pengikat blok dan gasket juga penting kerana setiap kali head diangkat elok ditukar kerana tekakan keatas .Tekanan kitaran enjin adalah tinggi.  Memang rumit kerja upgrade enjin. Seban itu cara yang paling murah dan mudah beli halfcut yang performance. Contoh enjin campro biasa. Masuk enjin campro cps, atau campro cfe turbo. Tapi kalau nak lagi power, mungkin untuk pengalaman lebih elok ubahsuai enjin campro asal untuk kuasa. Pembinaan enjin taklah dibuat oleh makenik yang berasakan teori aje. Kene dah terbukti sebab beliau pernah buat dan tahan lasak.  Bolehkah kacuk bahagian enjin lain untuk performance? Boleh cuma mungkin tak seimbang. Kalau head power tapi blok standard tak balance. 
Ada mekanik yang beranggapan enjin harus dibina untuk ketahanan, dan tambahan kuasa kuda adalah bonus.

piston cair

Kat negara kita ni, engine building masih muda. Banyak ubah suai cuma menggunakan enjin dari spec yang lebih berkuasa. Atau parts dari enjin lain. Kerja kerja custom ada juga cuma tidak lah maju macam kat japan @ usa. Teringat pulak kata kata tuner usa. Bisimoto. Katanya ramai yang berarah pada cc yang lebih besar. Hakikatnya kuasa terletak pada head works @ kawasan kebuk pembakaran. Kalau kita pikir ada logiknya. Enjin petrol sekarang masih lagi mengunakan alatan pemasa, timing belt/chain, crackshaft, conrod, piston, injap bahan bakar dan exzos. Tetapi suapan bahan bakar berbeza, ada carb,injec, 4trotle, 2win charger tsi
Bentuk piston pun macam macam. Bermacam bentuk. Kalau di sini, civic tak lari dari vtec. Baik dohc @ sohc. Tapi kat usa depa belasah sohc non vtec sampai tahap breaking point. Disitu lah enjin building memainkan peranan yang penting.

Kat negara kita kerja pembinaan enjin banyak mekanik yang buat. Kalau kite tgk kat usa orang biasa pun beli tools unutk experiment kat kereta.  Mungkin harga kereta kat sana murah. 2@3 ribu leh dapat lancer mitsu tahun 90an. Atau murah lagi. So kalau godek enjin sampai jahanam pun boleh beli baru. Kat sini jangan buat gila. Kereta sebijik tu la nak di drag, bawak family, track,  so kalau korang ada kereta yang dah habis bayar tu dan ada kereta sebijik lagi yang boleh diharap bleh la yang lama tu di experiment secara d.i.y enjinnya kalau berani. Kalau kat usa enjin 4silinder selalu.di.d.iy kan sebab senang kerja katanya. Betulke?. Tah lah aku bukan mekanik. Kalau anda peminat kereta kebanyakannya memepunyai impian untuk ada garage yang lengkap dengan tools. Apa pun matlamat enjin upgrading anda sama ada bolt on, upgrade internal. Port polish atau balancing. Harap ada perancangan jangan belasah je. Bukan aper nanti duit bazir kereta tak power. Tetapi kalau korang ada duit berjuta juta suk ati korang la, duit banyak . Ye dak?
Apa pun pendapat anda mengenai pembinaan enjin . Di harap artikel ini dapat memberi sedikit petunjuk dalam hala tuju mod anda. Sekian

 rujukan. Zoom mag. Bisimoto. 

Post a Comment

Previous Post Next Post