Lagenda era 90'an. EG6

Sebelum saya membeli kereta yang saya pandu sekarang ini, antara sebuah kereta yang saya cukup minat ialah EG6. Masih ingat lagi di mana saya datang ke sebuah kedai di desa petaling untuk melihat EH3 (local model) yang di convert EG6. Di Malaysia original EG6 SiR spec sangat mahal dan "rare" untuk dimiliki. Cinta pandang pertama pada model ini bukanlah pada enjinnya, tapi pada rekabentuk keseluruhannya. Jika dipandang dari sisi ia mempunyai bentuk cermin yang sangat aerodinamik. Perasankah anda bahagian cermin sisi penumpang belakang hampir sama dengan WV Golf GTi.
http://www.flickr.com/photos/kylecrawford/



Mungkin anda berkata saya fanatik atau keterlaluan. Tapi kalau dah suka.. faham faham sajalah. Akan tetapi jodoh saya dengan EG dua pintu tidak sesampaian kerana dalam keluarga yang tidak mempunyai kereta sebelum ini. Saya tepaksa saya lupakan untuk keselesaan orang tua, kesian tengok mak bapak terbongkok bongkok masuk dalam kereta.


Bagi saya kereta yang ini memang evergreen. Kalau nak meng'seni'kan lagi mungkin hala tuju body style JDM sudah cukup bagi saya. Pada yang kreatif mungkin lips atau spoiler yang tidak keterlaluan sudah memadai. Ada juga yang membuang side door/body trim seperti di bawah

EG yang di buang side trim.

tak ingat dari mana di save gambar ini, sadah lama sangat

EG6 AJ-Racing
Cukup dengan sportrim JDM dan direndahkan sedikit sudah nampak garang. Tapi di zaman facebook ini ada yang cuba mengkacukkan body ini dengan model Honda yang lain. Bagi saya "saya bantah yang arif!". Tapi duit korang suak hati korang la. Contoh hasil bedah siasat itu ialah. EG+ EK. EG+Integra, EG+custom

lampu depan s2000 kalau tak silap

lampu belakang s2000 kalau tak silap

Kepala Integra pulak.

Kepala EK. (zerotohundred.com)
Macam macam selera orang zaman sekarang. Janji sedap mata sendiri memandang kira oklaa.. Dalaman kereta ini masih dikira ringkas. tak bangak butang butang macam kokpit kapal terbang. Banyak sangat pun tak guna gak. Bawak kereta asik tengok  butang jer. Masuk parit jugak. Cuma di kala ini ada yang mengunakan dashboard integra DC2 dengan sedikit modifikasi pasa door panel. Dan ada juga yang mengunakan dash board EK.

standard SiR

bersih dari habuk
Walau apa pun seni modifikasi anda kalau anda puas hati dengan hasil nya .. makaa.. ok lah kot.. Pada saya kereta ini cantik dalam keadaan standard.

 ahli forum www.civic-eg.com

2 Comments

  1. gua pun minat Honda EG nih.apakan daya, x mampu nak beli sebab harga dia payah sangat nak turun.and gua pernah naik, trip ke Kuantan naik EG6 ni..duduk belakang, memang lepas tu gua xleh bangun...

    seat belakang agak kejam...hehehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kete nih mmg untuk di drive jer. itu belum seat belakang crx. pergh duduk sideways

      Delete
Previous Post Next Post