Seni kereta buruk

Martin Otto Lambert Heukeshoven adalah artisan skluptur teknikal.. (betul tak B.M aku?) Terima kasih pada blog serius kerana post kreativiti pakcik ni kat blogserius.Ape yang aku tau beliau dilahirkan pada 1962 di Uetersen, Germany. Kira dan otai la pakcik ni. Tgk gambor cam Richard Gere pun ada.



Bercakap tentang model kereta, automotif, kapaltebang biasanya diperbuat dari kayu atau plastik. Besi amat jarang sekali apatah lagi dengan seni yang kelihatan seperti kereta buruk atau terbiar. Membuat model berskala untuk kereta buruk seperti ni nampak senang. Tetapi apa yang membuat orang kagum adalah jumlah butiran kecil (detail) yang ada pada model beliau. Kalau pandang sekali dua macam kereta sebenar pun ada. Tahap realistik nya sangat mengkagumkan.





Pada tahun 1995 beliau mula membuat model berskala mengunakan bahan terbiar, berkarat atau buruk. Barangan 'vintage' atau antik memjadi inspirasi beliau untuk menghasilkan seni "barangan karat" ini.











Mercedes Gull Wings










 


Berikut adalah temubual saya dengan beliau melalui email.

Sembang automobil (SA) : Saya melihat hasil kerja anda di website anda, terus terang saya amat kagum. Bila anda mula membuat model seperti ini?

Martin (M) : Terima kasih kerana melihat hasil kerja saya. Saya mula membuat model dengan tema "vintage" ini 12 tahun dahulu. Tapi dari zaman kanak-2 lagi saya berminat dengan pemasangan kereta. Kini saya mengumpul barangan lama dan kereta Citroen lama.

(SA) : Di mana anda mendapat inspirasi?

(M) : Inspirasi? kalau nak di senaraikan, terlalu panjang senarai inspirasi itu untuk diterangkan. Inspirasi datang dari lawatan ke Musium, junkyard, kebun dan ladang lama. Sebenarnya inspirasi datang dari model itu sendiri. Setiap model adalah unik, dan mengambil masa 3-4 bulan untuk disiapkan kerana semuanya mengunakan barangan terpakai dan usang.

(SA) : Adakah anda menjual model model tersebut, bagaimana dengan model yang ditampah khas?

(M): Ya, Saya akan menjualnya jika ada yang mahu. Jika di lihat dari website, yang mana bertanda bintik merah sudah di jual. Saya ada mengambil tempahan dan ada beberapa projek sedang saya buat. Harga dalam anggaran 15 - 25 ribu euro. Tapi agak sukar untuk membuat tempahan mengikut citarasa pelanggan kerana model kereta yang di pilih perlu ada watak atau jiwa untuk di jadikan model teknikal yang hidup dan berseni. 

(SA): saya lihat anda hanya membuat kereta lama dan sedikit kapal terbang. Bagaimana dengan motorsikal atau keretapi lama?

(M): Saya memang agak taksub pada kereta lama dan gemar kapal terbang lama jenis enjin berputar sekitar era perang dunia 1 dan 2. Pernah membuat motosikal tetapi agak terhad untuk bermain dengan permukaan dan dalaman. Keretapi ? mungkin ianya agak besar dan berat, akan tetapi jika difikirkan. Kenapa tidak, ianya tak mustahil. Teringat pada seorang pelanggan dari Amerika yang mahukan kapal selam. Besarnya.. separti yang saya cakap tadi, Kenapa tidak, ianya tak mustahil.

(SA) terima kasih untuk masa anda, ada aktivit terkini?

(M): ada, saya ada di pameran di Paris Retromobile 2012  1-5 Feb, bertempat di  Galerie des Artist. Terima kasih dan jika ada apa-apa soalan, sila email saya. 

http://www.martin-heukeshoven.de 

Thankd for blogserius untuk ide ini 


4 Comments

  1. Apa nama art ni? Hari tu ada nampak kt nasi lemak kopi o.. Tp lupa dah nama art ni

    ReplyDelete
  2. Apa nama art ni? Hari tu ada nampak kt nasi lemak kopi o.. Tp lupa dah nama art ni

    ReplyDelete
  3. Halo,
    Adakah anda sedang mencari syarikat peminjam swasta yang berwibawa dan terakreditasi yang meminjamkan peluang sepanjang hayat? Kami menyediakan semua jenis pinjaman dengan cara yang sangat cepat dan mudah, pinjaman peribadi, pinjaman kereta, pinjaman rumah, pinjaman pelajar, pinjaman perniagaan, pinjaman pelaburan, penyatuan hutang, dan banyak lagi. Adakah anda telah ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan penyatuan atau pinjaman gadai janji? Lihatlah lebih jauh seperti yang kita ada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda menjadi sesuatu yang lalu. Kami menawarkan pinjaman dari 5000 dolar kepada 50,000,000 dolar pada kadar faedah pinjaman yang sangat tinggi sebanyak 2%. Hubungi kami hari ini melalui e-mel kami sekarang dan kami akan dengan senang hati membuat masalah kewangan anda dan perkara-perkara yang lalu, Tiada pemeriksaan kredit diperlukan, 100% dijamin.
    E-mel kepada kami: (albakerloanfirm@gmail.com).

    ReplyDelete
  4. Are you tired of seeking loans and Mortgages,have you been turned down constantly By your banks and other financial institutions,We offer any form of loan to individuals and corporate bodies at low interest rate.If you are interested in taking a loan,feel free to contact us today,we promise to offer you the best services ever.Just give us a try,because a trial will convince you.What are your Financial needs?Do you need a business loan?Do you need a personal loan?Do you want to buy a car?Do you want to refinance?Do you need a mortgage loan?Do you need a huge capital to start off your business proposal or expansion? Have you lost hope and you think there is no way out, and your financial burdens still persists? Contact us (gaincreditloan1@gmail.com)

    Your Name:...............
    Your Country:...............
    Your Occupation:...............
    Loan Amount Needed:...............
    Loan Duration...............
    Monthly Income:...............
    Your Telephone Number:.....................
    Business Plan/Use Of Your Loan:...............
    Contact Us At : gaincreditloan1@gmail.com

    ReplyDelete
Previous Post Next Post