Alfredo "Dino" Ferrari

Enzo and Alfredo "Dino"
Alfredo "Dino"  Ferrari adalah anak kepada pengasas Ferrari,  Enzo Ferrari yang mati pada usia semuda 24 tahun. Pernah mencadangkan penghasilan enjin 1.5 dohc V6 untuk kereta kereta Ferrari dan Fiat. Dari kecil dia di asuh dan dididik untuk menjadi pengganti Enzo. Dihantar sekolah terbaik di Eropah, dan kolej jurutera yang bagus, tapi kecundang di tawan penyakit otot yang menyebabkan pengecutan otot, sukar bernafas, dan kematian.

Tahukah anda litar Autodromo Enzo e Dino Ferrari adalah untuk mengingati Dino dan nama Enzo ditambah setelah pengasas Ferrari itu meninggal dunia. Litar Autodromo juga tidak kurang dengan kontroversi dari segi aspek keselamatanya.


Litar tersebut untuk menguji kelajuan dan kehebatan kereta. Oleh itu ada laluan lurus untuk menguji kepantasan memecut. Tapi kelajuan tinggi tanpa kawalan sangat merbahaya. Ia di kritik kerana banyak kemalangan berlaku di situ. Apa yang di perlukan ialah "chicanes" (penghalang/pengurang kelajuan seperti selekoh kecil atau lencongan). Setelah litar itu meragut nyawa Arton Senna pada 1994 litar tersebut di reka semula supaya lebih selamat




Walau pun Dino meninggal dunia pada usia muda. Dalam keadaan sakit di hospital dia masih berhubung dan berbincang dengan ketua jurutera Vittorio Jano tentang menghasilkan enjin kuasa rendah untuk Ferrari . Seperti yang anda tahu nama Ferrari begitu sinomin dengan kuasa kuda yang tinggi dan jika ia bukan V12 ia tidak bukan Ferrari. Walau tenat beliau masih bersemangat untuk menghasilkan enjin kuasa rendah V6 V8 untuk syarikat ayahnya. Hajatnya untuk melihat produk akhir tidak kesampaian setelah dia meninggal dunia. Kenapa kuasa rendah? Kerana Dino mahu meluaskan empayar Ferrari dengan memberi pilihan kepada pengguna untuk mengunakan produk Ferrari dengan kerap. Yelah kalau ketedarah petrol jer sape nak drive hari hari. boleh jadi tensen dibuatnye



Atas penghargaan Enzo pada anaknya dia memberi nama Dino pada model Ferrari Dino yang mengunakan enjin kuasa rendah hasil idea fikiran anaknya. Ferrari tidak meletak logo "prancing horse" (logo kuda la..) cuma grafik tulisan "DINO" pada siri siri model Dino. Ada yang berkata Enzo malu dengan kuasa rendah dan tidak mahu meletakkan lambang kuda di situ. Ada yang berkata logo "DINO" supaya nama Dino kekal dalam sejarah. Betul atau tidak Ferrari Dino telah menjadi antara 10 kereta sport klasik tercantik dalam sejarah.

Logo Dino





Ada beberapa siri Ferrari Dino dalam sejarah dan semuanya dalam siri V6 dan V8. Goggle dan lihatlah. Bagi saya ianya memang menarik. Terima kasih Alfredo.


cantik kan?


Post a Comment

Previous Post Next Post