Scirocco; angin kencang dari Jerman

"Kau suka Scirocco? cantik kan?" VW adalah antara jenama eropah yang saya minat kerana rekabentuk ketahanan dan kualitinya. "Buruk aah... Belakang dia penyek...Lawa lagi Inspira aku" Kata saudara sekampung saya. Kerana saya malas nak gaduh, elok lah didiamkan sahaja. Selama ni saya ingat Scirocco adalah model baru VW, sehingga saya terbaca dalam majalah " model ini harus kena dengan nama dan kehebatan model model yang lepas" . Dari situ mulah tergerak nak meng'google'nya.

Scirocco. "si-rok-ko" ialah dari perkataan itali dan berasal dari perkataan Arab (sharqi), "angin dari timur" . Angin Mediterranean yang datang dari Sahara melintasi  Africa dan Eropah yang mencapai kelajuan ribut  (131 - 155 batu sejam. ) Trivia! Tahukah anda kebanyakan model VW mengunakan metafora angin, Golf dari (gulf stream) dan Polo dari (polar winds). Terima kasih wikipedia.
Iklan zaman dulu

Seperti yang anda tahu model Golf adalah "bread and butter" bagi VW (produk cari makan laa..) dan ia menyambung legasi Beetle pada tahun 1974. Scirocco  pula adalah untuk menggantikan model Karmann Ghia yang sudah lama. Dari tahun 70an lagi VW telah mula berexperimen dengan model ini. Walaupun ia menggunakan chasis Golf, ia direka untuk pemanduan yang lebih tegap, sport la katakan. Tetapi 6 bulan sebelum Golf di lancarkan ia dilancarkan terlebih dahulu. Kenapa Scirocco dilancarkan sebelum Golf? Tujuan itu adalah untuk mengenal pasti masalah masalah kecil sebelum VW mengeluarkan model hatchback Golf secara besar besaran. Inilah kehebatan VW, mereka sanggup menghasilkan hasilkan model lain hanya untuk mengujikaji kelemahan pada produk utama mereka.

Scirocco Mk1

Scirocco Mk1

Model scirocco dijual di Eropah dan America dengan pelbagai varian enjin dari 1.1 hingga 1.6 dan 1.7 untuk pasaran Amerika dimana penduduknya gila kuasa. Hanya 2 jenis transmisi untuk kereta ini 3 speed auto dan 4 speed manual. 5 speed manual diperkenalkan pada model model akhir sebelum Scirocco MK2 di keluarkan. Selepas tahun 75-76 penghawa dingin mula dipasang sebagai pilihan dan tawaran, untuk pemasangan penghawa dingin untuk model lama di tawarkan pada pengguna. Kat Malaysia kalau hawa dingin jadi pilihan baik naik basikal jer.  

Golf Mk1


Walaupun Golf lebih kecil dan murah ianya tetap laris. VW memang terkenal dengan model mesra pengguna dan mesra poket. Scirocco dan Golf berkongsi chasis platform A1 yang sama, jadi kenapa ia tidak boleh menjadi lebih 'sport' maka 1976 model Golf GTi MK1 dilancarkan. Untuk pengetahuan anda chasis A1 sudah hebat dari segi pengendalian yang stabil. Mesti anda tahu 'i' bermakna injection. Bagaimana dengan GT? G bermaksud 'grand' besar atau kereta yang boleh membawa muatan lebih. Dan T untuk tourer bermaksud kereta yang boleh berjalan jauh. Kini terma GT hanya melambangkan prestasi dan sport.

Golf GTi Mk1

Bagaimana dengan Mk2 Scirocco? 1982 -1992 adalah zaman kelahirannya. Pada ketika ini ia masih menggunakan chasis A1, berbanding Golf yang sudah menggunakan chasis A2. Boleh dirumuskan disini bahawa Scirocco adalah model untuk ujikaji sahaja. Setelah itu model ini diganti oleh Corrado. Jika dilihat tidak perlu menghasilkan dua model hatchback dalam satu jenama, baik hasilkan sesuatu yang lain. Scirocco Mk 2 dipacu oleh enjin 1.3 - 1.8 liter. Walaupun menggunakan chasis A1 yang lama ia masih mantap dan di reka dengan senonoh dan tidak mengarut macam kereta sekarang. Maka tidur Scirocco untuk sedekad lebih.
Scirocco Mk2

Scirocco Mk2
2006 IROC concept


Tahun 2006 di Paris motor show kereta konsep nama "IROC " diperkenalkan dan 2008 lahirlah semula lagenda Scirocco. Di pacu oleh enjin 1.4 TSI dan 2.0 TSI dan TDI, menggunakan platform PQ35 iaitu chasis Golf generasi kelima. Ianya dihasilkan untuk menandingi Golf dan Golf GTi. 2009 diperkenalkan Scirocco R dengan rekabentuk yang menarik dan rim yang Talladega 18". Tidak diketahui berapa lama Scirocco baru ini dapat bertahan dalam produksi, sebab diorang tak join venture ngan Proton. Ada percanggahan ketika model ini baru dikeluarkan. Kenapa VW mengklasifikasikan model ini sebagai 'coupe' bukan hatchback. Tapi rekabentuknya hatchie... tetapi betul juga sebab produk hatchback VW adalah Golf 2 pintu. Kenapa nak ada 2 hatchback? Apa pun saya suka model ini kerana ia mengingatkan saya pada Golf cume lebih garrraannnggg.....

Scirocco Mk3. nampak laju kan?

Scirocco R.. wwraaaaarrpppp!!!

Rujukan:
Forum golf  dan scirocco UK  
Wikipedia.










Post a Comment

Previous Post Next Post