Membeli kereta terpakai

 
 
 
 
Nota ini adalah untuk rujukan pada sesiapa yang igin membeli kereta terpakai. Tulisan saudara Nazri Ahtar, Januari 2012. Kalau ada salah dan silap tolong bagi tau , semoga membantu






As salam,

ada dua cara pembelian samada bayar tunai jumlah keseluruhan nilai kereta, atau gunakan pinjaman bank.

tunai.
1. pergi ke puspakom, ambil borang pemeriksaan bagi tujuan tukar hak milik. (borang free)
2. buat pemeriksaan puspakom. (wakil pun boleh, tak semestinya owner)
3. submit laporan pemeriksaan puspakom bersama2 geran ke JPJ. (dapatkan salinan IC owner lama dan owner baru, tampal dalam borang. kalau owner baru dan lama tak boleh pi submit ke JPJ, dapatkan signature pesuruh jaya sumpah pada lampiran IC owner lama dan owner baru. ada penerangan dalam borang tersebut)
4. tuan empunya baru buat insuran baru atas kenderaan yg dibeli. (tak kisah beli 3rd party or comprehensive, janji insurans atas owner baru)
dan yg paling penting. Urusan duit, ingin saya nasihat didahulukan sebelum buat proses tukar nama.

pinjaman bank
1. MESTI/HARUS/WAJIB guna pihak ketiga iaitu kedai used car. (undang2 ni yg saya rasa tidak adil sama sekali)
2. proses lain sama seperti diatas. boleh nego dengan pihak used car bagi urusan pemeriksaan puspakom, insurans, roadtax dan sebagainya (samada kedai buat atau nak buat sendiri). Ada sesetengah kedai used car kata WAJIB buat dengan diaorang, walhal itu bidaah. puspakom mahupun JPJ tak kisah siapa buat, yang penting buat. itu je.

beli kereta menggunakan pinjaman bank bagi kenderaan yg masih ada hutang dengan bank.
1. sama seperti pinjaman bank diatas dengan tambahan.... urusan pengambilan geran dari bank (loan tuan lama), sesetengah bank tak bagi owner ambil, sesetengah bank tak kisah. Public Bank is one of those yang tak bagi owner baru ambil geran dari bank tuan loan yg lama.

harap dapat membantu.
 
rgds,
Nazri Ahtar

15 Comments

  1. wahhh sekali masuk blog ni banyak yang saya pelajari.... nampaknya pengetahuan kamu amat meluas dengan kereta kereta ni....

    aku harap kita bersama memberi dan menerima manfaat bersama melalui jalinan blog ni

    tahniahhh bro...

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Story terbaru blog kami...
    Diy neon Ledd Strip pada kereta

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih kerana singgah. komen anda di hargai.

      Delete
  2. mungkin boleh post ttg cara mengenalpasti kondisi kereta 2nd hand yang ingin dibeli samada elok lagi atau sebaliknye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sangat sesuai komen anda, akan saya usahakan. Terima kasih krn sudi membaca

      Delete
  3. xnk baca tapi saja nk tgok kete beetle tu comel..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pe. dah singgah pun kire tima kasih..

      Delete
  4. assalamualaikum tuan

    Saya nak minta pandangan tuan.Saya berminat untuk amik kereta Hond Civic ET 2.0 berharga RM60K tahun 2005.

    1-Pandangan Tuan berbaloi tak..atau ada kereta lain yang dicadangkan?
    2-Dari aspek penjagaan dan minyak.

    terima kasih saya ucapkan atas balasan tuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih atas komen anda. civic ET? ker anda maksudkan ES?. honda civic adalah kerete yang memuaskan dari segi penggunaan petrol. kalau tgk harga dan tahun nampak macam berpatutan. dari segi penjagaan agak mudah juga kerana honda adalah jenama kegemaran ramai. cume di galakkan anda join mane mane kelab honda untuk bantuan teknikal dan pendapat, sekiranya ada kerosakan kecil. kalau dari segi sparepart macam macam ada, dari original baru, ori halfcut, atau taiwan OEM. dari segi alat ganti bukan teknikal seperti, body part, fius, switch dll boleh di beli baru ori japan atau taiwan oem pada harga berpatutan. untuk mekanikal part elok beli baru atau recond atau terpakai dari halfcut. Dari segi mantainance saya rasa masih berbaloi. kalau enjin ok memang berbaloi beli honda. lagi satu sebab harga jual balik agak tinggi. harap komen ini membantu

      Delete
  5. Salam smua..
    nk mintak pandangan sikit, sy jual perdana v6 2003 dengan harga rm24k (dah abis baya).
    Buyer dari terengganu n saya dari ampang, so die dh submit loan.. sy dah buat puspakom and kereta tu atas nama ayh saya. Ayh sy dah sign borang tukar nama surat pesuruhjaya sumpah pon dah ready..
    Puspakom saya dah buat dan tggu masa loan approve untuk pass ke buyer bersama borang tukar nama(atau tggu bank bg duit dulu baru saya bagi borang tukar nama?).

    Bila loan buyer tu lulus mnggu ni, ade soalan bermain di fikiran sy:
    1. boleh ke buat cara ni (buyer & seller berlainan kawasan?) apply loan tmpt lain, puspakom tmpt lain.
    2. ayah saya akan ke mekah 3 mnggu dari khamis ni, so adakah sy mmg kene bagi no akaun ayah saya utk bank letak nama kat check. (betul kan?)

    Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasa macam takde masalahmasalah, arkitel ni pun saya.copy dari gruop automobil, untuk rujukan di masa hadapan

      Delete
  6. salam..
    saya ad nk bli persona 2010 dr seseorg. harga twarn RM36k+-. baki pnjman dia RM44K. sy nk buat loan bank .. so mcm mne proses dia> tolong explain bijak pndai...mcmne pulak dgn interest, installment, gaji minimum untuk saya lepas loan, dan tukar nama...
    perkongsian anda saya hargai..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jarang orang nak jual harga kereta lebih rendah dari harga full settlementsettlement, ,biasanya kalau nak beli keret yang dalam hutang kita bincang dengan finance. Pasal gaji minimum dan interest mesti kene tanya finance jugak. Bank die bukan bank kita. Kalau 36k. Bulanan selama 7 tahun dalam 500 m 600 . Saya bukan arif dalam jual beli kereta. Tlg tgkkan kerete unutk kawan adala sikit. Artikel ni saya copy dari group automobil untuk rujukan saya jugak.

      Delete
  7. Apakah Anda ingin pinjaman untuk memulai atau tumbuh bisnis yang ada? Ibu Bernice Louis Pinjaman Perusahaan (BLC) telah datang untuk membuat impian Anda menjadi kenyataan. Kami memberikan pinjaman kepada individu swasta atau pemerintah dan Perusahaan dengan tingkat bunga 2% pada setiap jumlah yang dibutuhkan dan dengan jadwal pembayaran yang fleksibel. Hubungi Mrs. Bernice Louis untuk Anda PINJAMAN hari ini melalui email: bernicelouisloancompany@gmail.com atau tel: +15022653621

    ReplyDelete
  8. Hello, nama saya Julia Simon, mangsa penipuan di tangan pemiutang palsu. Saya telah kehilangan kira-kira 80,000.00.USD kerana saya memerlukan modal besar 190,000.00.USD. i hampir meninggal dunia, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi. Perniagaan saya telah dimusnahkan, dan dalam proses itu saya kehilangan anak saya. Saya tidak boleh berdiri ini berlaku lagi. pada bulan Disember 2014, saya bertemu dengan seorang rakan yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Puan Augusta Ibramhim, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman pada syarikat. ibu yang baik saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih dan Allah terus memberkati anda. Saya juga suka untuk menggunakan peluang ini untuk memberi nasihat kepada rakan-rakan Romanian, bahawa terdapat banyak penipu di luar sana, jadi jika anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman dengan cepat, hanya log masuk dengan Mrs Augusta Ibramhim melalui e-mel: augustaibramhim11 @ gmail .com. Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel ini: juliasimon460@gmail.com. jika anda mempunyai sebarang keraguan. sila dia adalah satu-satunya yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai.
    terima kasih.

    ReplyDelete
  9. Halo,
    Adakah anda sedang mencari syarikat peminjam swasta yang berwibawa dan terakreditasi yang meminjamkan peluang sepanjang hayat? Kami menyediakan semua jenis pinjaman dengan cara yang sangat cepat dan mudah, pinjaman peribadi, pinjaman kereta, pinjaman rumah, pinjaman pelajar, pinjaman perniagaan, pinjaman pelaburan, penyatuan hutang, dan banyak lagi. Adakah anda telah ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan penyatuan atau pinjaman gadai janji? Lihatlah lebih jauh seperti yang kita ada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda menjadi sesuatu yang lalu. Kami menawarkan pinjaman dari 5000 dolar kepada 50,000,000 dolar pada kadar faedah pinjaman yang sangat tinggi sebanyak 2%. Hubungi kami hari ini melalui e-mel kami sekarang dan kami akan dengan senang hati membuat masalah kewangan anda dan perkara-perkara yang lalu, Tiada pemeriksaan kredit diperlukan, 100% dijamin.
    E-mel kepada kami: (albakerloanfirm@gmail.com).

    ReplyDelete
Previous Post Next Post